Hoe zorg je dat iedereen op tijd voorbereid is op het concert?

Hoe zorg je dat iedereen op tijd voorbereid is op het concert?

Je repeteert voor een slotconcert. De première komt snel dichterbij. Je bent op tijd begonnen met repeteren. Toch krijg je in de laatste voorbereidende weken het gevoel dat de muzikanten nog niet alles onder de knie hebben. Dat wil je niet. Je voelt stress. En de muzikanten ook.

Om op het eind van een muziektraject een geweldig slotconcert neer te zetten, moet je continu slim en efficiënt blijven groeien.

Als muzikaal leider moet je tijdens het repetitieproces continu vertrouwen kunnen geven. Want dat hebben mensen nodig om straks op het podium te staan. En het repetitieproces moet blijven draaien. Zodat iedereen op het eind van het traject tegen zichzelf kan zeggen: Bam! Vlammen!

Maar hoe doe je dat?

Geef feedback op een manier die het repetitieproces op gang houdt: gebruik de I like-I wish-methode.

Wat is de I like-I wish-methode?

De I like-I wish-methode is een feedbackmethode, afkomstig uit de wereld van conceptontwikkeling. Het is oorspronkelijk ontworpen om creatieve processen op gang te houden, die vragen om een positieve duw richting de toekomst. Dit gaat zeker op voor het repetitieproces. De mensen die je voor je hebt, groeien en leren veel sneller als je ze elke week positieve aanmoediging en vertrouwen geeft.

De I like-I wish-methode is een variant op de nog uitgebreidere I like-I wish-What if-methode van d.school – Institute of Design, Stanford. D.school staat voor Design Thinking.

Hoe werkt de I like-I wish-methode?

Even een voorbeeldje. Stel, je bent de dirigent van een koor. Tijdens de repetitie repeteer je een stukje van een liedje. Voordat je overgaat naar een ander liedje, noteer je stelselmatig wat je goed beviel (I like) en wat je nog zou wensen (I wish). Je kunt een I like-I wish-formuliertje gebruiken. Maar een schriftje werkt ook. Bijvoorbeeld:

  • I like: de concentratie van de leden en dat ze maat 5 t/m 24 al foutloos kunnen zingen.
  • I wish: dat we volgende week verder gaan met maat 25 t/m 40 en dat de leden maat 5 t/m 24 zachtjes zingen.

Oké, en dan?

De daaropvolgende repetitie pak je het I like-I wish-formuliertje er weer bij. Je begint met het goede nieuws: wat is je de vorige keer goed bevallen (I like)? Het frist het geheugen van alle leden op. En starten met wat al goed ging geeft direct vertrouwen. Daarna ga je direct verder met het I wish-gedeelte. Je besteedt dus geen tijd aan wat de vorige keer al goed ging.

Klinkt simpel. Waarom werkt dit zo goed?

Omdat het elk repetitieproces stevig op gang houdt. Je besteedt je tijd efficiënt aan de zaken die tijd nodig hebben om te groeien. Dat houdt de voortgang er flink in!

Dat wat niet goed gaat, wordt volledig buiten beschouwing gelaten. Mensen krijgen er goeie zin van, zien hoe ver ze al zijn en zijn gemotiveerd om telkens opnieuw de volgende stap te zetten. Het vertrouwen groeit.

Waar kun je de feedbackmethode zoal voor gebruiken?

Ik gebruik ‘m op allerlei manieren: om wekelijks gefocust te kunnen repeteren met koren of band, om ideeën uit te werken tot concepten, om mezelf op gang te houden als ik een liedje schrijf, etc. Het is mijn goudmijntje. Het werkt voor alle creatieve processen.

Dus wil je zonder stress mensen voorbereiden op een spetterend slotconcert? Noteer wat je bevalt en wat je nog wenst. Je krijgt de wind eronder. Zeker weten.

 

Over de auteur

Jenne Snijders is de RepetitieProfessor. Ze is als muziekprofessional afgestudeerd aan het Conservatorium en als communicatieprofessional in Concept & Creatie. Ze werkt sinds 2002 als projectdirigent, zangcoach, songwriter, arrangeur en conceptontwikkelaar aan diverse muziekprojecten.