Hoe krijg je inspiratie voor een lied?

Hoe krijg je inspiratie voor een lied?

Je hebt een avondje vrij

Geen afspraken, geen repetitie, helemaal niks. Alle ruimte om een liedje te schrijven.

Je ploft op de bank. Nog effe niet schrijven. Straks, als het 8 uur journaal is afgelopen, dan ga je naar boven. Echt. Naar je schrijfkamertje met lege schriftjes en je fijne pennetje. Maar nu nog effe niet. Geen inspiratie.

Zonder inspiratie kom je niet ver met een liedje

Avonden, dagen, maanden en jaren gaan voorbij, waarbij je wacht tot de bliksem inslaat en je overloopt van geniale ideeën. We hopen allemaal dat die wereldhit zomaar uit ons brein floept. Of beter gezegd: er in floept.

Maar helaas. Zo werkt inspiratie niet. Maar hoe dan wel? Is er een manier om ‘de geest’ op te roepen, zoals Aladdin dit doet door over zijn olielamp te wrijven?

Het probleem zit in onze verwachting van inspiratie

We willen groots. We willen uniek. We willen vlammenzee.

Maar inspiratie begint juist klein. Onbetekenend. Mini-vonkje waar je het gasfornuis niet eens mee aan krijgt.

Als je verwacht dat inspiratie iets groots is, ja, dan wil je daar heel veel ruimte voor vrij maken. Avonden vol tijd, uren vol niks. Plaats voor groots.

Je wordt dan al snel ingehaald door de realiteit van alledag

Je hebt geen uren aan een stuk de tijd. Je moet eerst nog even de was ophangen, je bent moe en je hoofd is dat voorval met die collega nog even aan het herkauwen. Kortom: je komt niet aan het schrijven van songs toe. Logisch, want zoveel tijd heb je ook echt niet!

Mocht je tóch drie vrije uren over hebben waarop je wilt wachten tot de inspiratie toeslaat, dan is die grote open ruimte enorm beangstigend. De kans is erg klein dat inspiratie tevoorschijn zal komen. Inspiratie houdt niet van grote open wachtkamers. Want daar bevindt zich ook de innerlijke criticus. Hij staat klaar om die kleine inspiratiemomentjes met een grote vliegenmepper kapot te meppen. Hij verplettert ze onder zijn enorme verwachting. ‘Dit is niks!’ Pats! ‘Dat is flut!’ Pets!

Inspiratie houdt juist van kleine gaatjes plotselinge ontspanning. Waar niemand aan ‘m denkt.

Vergeet grote open ruimtes vol tijd.

Verwacht klein.

Juist op momenten dat je het niet verwacht.

Over de auteur

Jenne Snijders is de RepetitieProfessor. Ze is als muziekprofessional afgestudeerd aan het Conservatorium en als communicatieprofessional in Concept & Creatie. Ze werkt sinds 2002 als projectdirigent, zangcoach, songwriter, arrangeur en conceptontwikkelaar aan diverse muziekprojecten.

De Kunst van Songwriting - de 21 beste creatietools voor songwriters

Het boek de Kunst van Songwriting bevat 21 creatietools die elke songwriter moet kennen. Het zet de gereedschappen van de conceptontwikkelaar op de werkbank van de liedjesschrijver.

Het boek helpt je om:

  • Kleine ideetjes uit te laten groeien naar een sterke song
  • Meer grip te krijgen op inspiratie
  • Telkens te weten wat je volgende creatie-stap zal zijn
  • Je creativiteit op gang te houden tot je song klaar is
  • Sterke liedjes te schrijven die blijven plakken in het brein van je luisteraars
  • Geïnspireerd te blijven werken aan een goed liedje dat helemaal klopt